One love
Meditatie n.a.v. Matteüs 1: 1-18
Op het WK voetbal was gedoe over het dragen van de regenboogband. De wereld-voetbalbond FIFA had dat verboden. Steeds meer landen protesteerden daartegen. Die regenboogband staat voor ‘One Love’, voor liefde voor iedereen. In Qatar is homoseksualiteit verboden en kun je er zelfs gevangenisstraf voor krijgen. Met de band wilden landen laten zien dat ze het daar niet mee eens zijn en dat ze tegen discriminatie en uitsluiting zijn. Uit protest tegen het verbieden om je solidariteit te tonen met wie lijdt onder discriminatie en uitsluiting begon het Duitse team hun eerste wedstrijd met de hand voor de mond, als teken van medeleven voor wie monddood gemaakt zijn.

In de adventstijd lezen we in Stavoren en Hindeloopen het geslachtregister van Jezus. Wat heeft dat nu met die regenboogband te maken? In het geslachtsregister van Jezus komen we een zeer divers gezelschap tegen van voorvaders en voormoeders. Eén van de voorvaders is koning David. We kennen hem als de koning die vele overwinningen behaalde. In Matteüs 1 komt hij naar voren als de koning die de vrouw van een ander neemt en de echtgenoot Uria laat vermoorden. We ontmoeten er Rachab. Zij woonde op de stadsmuren van Jericho en verbergt de twee verspieders. In Jozua 2 staat dat zij van beroep hoer is. Ook Tamar is één van de voormoeders. Zij verleide haar schoonvader Juda door zich te verkleden als hoer. De vluchteling uit het land Moab, Ruth, staat in de rij van voormoeders. Dat al deze zeer verschillende mensen voorkomen in die lijst zegt dat Jezus niet is voortgekomen uit helden, maar juist uit mensen, goed en kwaad, half en net niet. Hij kwam in een menselijke wereld, verloren in schuld. Hij kwam om die wereld te redden uit de zonde. Zijn naam betekent ‘God redt’. Hij ging om met hoeren en tollenaars, melaatsen en zieken. Door zijn achtergrond en in zijn leven heeft Jezus onvoorwaardelijke liefde voor elk mens uitgedragen. Licht der wereld ‘Kom in ons midden!’
Ds. Aafke Nicolai, Stavoren en Hindeloopen